Zonnig

23 oktober 2016 - Darwin City, Australië

Donderdagmiddag 6 oktober, ik kom weer aan bij het hostel, nadat de camper op de eindbestemming was gebracht. Tas uitpakken, bed opmaken en rond etenstijd loop ik naar buiten. Er schijnt een grote avondmarkt te zijn bij het strand. De gedownloade wegenkaart helpt mij dagelijks, hoewel je vaak ook op het gevoel kan afgaan. Wanneer je weet dat het strand in het westen ligt is het gewoon een kwestie van lopen. Deze keer kunnen we ook op het geluid van een markt, geur en de drukte van mensen afgaan. Een klein halfuur lopen. Een gezellige markt met ongeveer 180 kramen. De meeste zijn toch wel eettentjes waar ook deze keer de Aziatische keuken goed is vertegenwoordigd. Lokale producten zoals krokodillen souvenirs zijn hier goed verkrijgbaar. Het strand is naast de markt. Ondanks dat het daar donker is zitten zijn er groepjes mensen. Veelal Aboriginals, toch meer de gezelschapsmensen. Ze leven vaker op straat. Het kleine gevoel dat deze oorspronkelijke bewoners toch meer het uitschot is van de Australische bevolking wordt sterker. Oogcontact met westerlingen is er sowieso bijna nooit. Australië kent veel security personen ook hier waren ze aanwezig evenals de politie. Ze zijn in gesprek met een tweetal mannen maar enkele ogenblikken later ligt er toch een arrestant in de boeien. Lache joh, gaat hij echt in zo'n kooi die achter op een pickup car staat. De leukste aanbiedingen zijn savonds laat. Nog een rondje lopen dus. Er was een stand met 3 enorme telescopen. Voor een donatie kon je de maan en, ik meen, Saturnus zien. Wauw, ik dacht echt dat ik even voor de gek werd gehouden. Alsof er een plaatje voor de lens zat. Een indrukwekkende closeup van de maan en heel klein zichtbaar was ook de andere planeet met haar baan / kring rondom. Eettentjes weer opgezocht en een lekkere bakje Aziatisch eten op voor enkele euro's. Ik zou niet beter koken. Lekker op het strand opgegeten. Het is nu goed afgekoeld in deze altijd warme stad. Naar het hostel lopen en slapen.
Vrijdag bij het wakker worden heb ik bekeken of er iets in Darwin is te doen. Niet veel. Hier zou ik niet graag wonen. En gezien de hitte is het rustig aan doen. Ik had graag gezwommen in de zee maar laat nou net het zwemseizoen van 4 maanden winter over zijn.. 6 dagen nog maar. De borden spreken echter duidelijke taal. Dodelijke kwallen! Enne, met iets minder aandacht natuurlijk ook waarschuwingsborden voor de krokodillen. Dit dier is nu typisch het symbool voor het noorden van Australië. Het water lokt, maar we nemen geen risico's. Niemand die je namelijk ziet zwemmen. Men luistert wel. Ik besloot het centrum te bezoeken in combinatie met de haven. Via de kustlijn kwam ik terecht aan de rand van de haven waar een ondergrondse olieopslag is. Nou ja, dat was de bedoeling dan. Onder de stad zijn in de tweede wereldoorlog een aantal enorme bunkers gebouwd. Bunkers van 200 meter lang. Darwin had het zwaar te verduren door de bombardementen. En het toen de opslagruimtes waterdicht waren, werd de bovengrondse opslagtank getroffen. Geen aanvoer mogelijk. Ze zijn uiteindelijk nooit gebruikt geworden. Het koste eerlijk gezegd omgerekend miljoenen dollars. Bijzonder om door de tanks te lopen waarin meer informatie werd gegeven. Verder weer naar buiten, via de haven gelopen weer terug naar het centrum. De winkelstraat door en diverse winkeltjes bezocht. Op tijd weer verder en boodschappen gedaan. De Woolworths is een fijne allround supermarkt. Om 4 uur smiddags gaan koken. Ach, een sterkok zal ik wel niet zijn hoor, maar het smaakte prima! Deze avond deed ik het nieuws uit Nederland lezen en even bellen met thuis.
Zaterdag. In het hostel had ik gelezen dat er gratis shuttlebusjes reden naar de Parapmarket. Eerst mijn kleding gewassen en toen op de bus gestapt. En eigenlijk was dit een kleine versie van de Mindil beach sunset marktet. Een rondje gelopen, wat winkels bezocht om vervolgens verder te gaan. Er bleek een gratis museum te zijn bij de zee, het Museum and Art Gallery of the Nothern Territory. De Aboriginalse cultuur was hier goed zuchtbaar in de kunstcollectie evenals een stuk geschiedenis en aardrijkskunde. Het typische stippelwerk van de Aboriginals, een rijke collectie opgezette diersoort die hier veel voorkomen, een tentoonstelling over de vernietigende cycloon op kerstfeest 1974, en nog enkele bezienswaardigheden. Na een paar uur hield ik het wel voor gezien en liepen we via de botanische tuin van Darwin weer terug. Onderweg genoeg te zien hoor. Rugby, hét spel van Oceanië, mooie bloemen, maar ook niet te vergeten: die dikke vleermuis! Brr. Vastgeklampt aan twee elektriciteitsdraden hing aan haar vleugels een hele grote. Bijzondere dieren. Met wat sla, een ui, worstjes en andere lekkernijen kookte ik mijn maaltijd. Savonds was ik in het hostel.
Zondag, de dag van God. Op internet had ik een Presbyterian Church gevonden en met de bus ben ik daarheen gereisd. In een school houden ze de kerkdienst. We werden hartelijk ontvangen. De begeleiding was met mooie piano klanken; de liederen werden duidelijk op de muur getoond. Een tweetal catechismus vragen werden uit het hoofd geleerd door ze met elkaar hardop te benoemen en te herhalen. Het was een duidelijke preek. Na afloop was er thee drinken en maakte we kennis met diverse personen. Het is een hechte jonge gemeente met diverse afkomsten. Er werd aangeboden om mij weer bij het hostel te brengen en Jonathan Mondejar met zijn vrouw Nez en dochter wilden dat op zich nemen. Leuke mensen! Een leuk gesprek met hen gehad en in de auto werd het zo gezellig dat ze voorstelde om verder te praten in een restaurant. Wow! Bij de Japan hebben we een tafel genomen met een heerlijke maaltijd en vooral gezellig ontmoeting. Even wist Nez niet of ik het Aziatische eten wel lekker zou vinden, ik was namelijk een beetje stil en verrast door deze gastvrijheid! De beef teriyaki met miso soep en zeewier was geweldig! Een klein, jong en spontaan gezin uit de Filipijnen die nu hun woning en werk in Darwin hebben. Diverse verhalen en we lieten foto's zien. Aangezien zij vrienden in Enschede hebben wonen zit ooit een bezoek aan Nederland er wel in. Nou mam, ik heb ze uitgenodigd om bij ons thuis te komen! Voordat we afscheid namen zochten we elkaar nog op Facebook op. Daarna brachten ze mij terug naar het hostel. Savonds heb ik een gedownloade preek geluisterd bij zonsondergang aan de zee. Een dienst waarin dominee Den Ouden voorging. Een onbekende geschiedenis. Jericho werd weer opgebouwd daar dit echter was verboden. Het volk moest volledige op God vertrouwen maar keek echter de andere kant op naar de economische aspecten.. Het was goed om zo stille tijd te houden.
Over maandag heb ik weinig te vertellen. De leuke activiteiten die je kon bezoeken in Darwin had ik gezien en aangezien het in het hostel een aangenamer temperatuur was, leek het mij beter hier te blijven. Kregen een pannenkoek van een Chinese meid die iedereen voorzag in deze breakfast, ontmoetten Nederlandse dames en spraken met een jongen uit Chili. De papieren opzoeken en nadat ik nog een maaltijd had klaargemaakt ben ik om 6 uur in de avond richting de stadbus vertrokken. Deze avond hopen we Darwin te gaan verlaten.